tisdag 3 maj 2011

Norrlands svårmod


Jag gillar framsidan på boken, det var den jag fastnade för först. Titeln också, lite poetiskt på något sätt. Sedan läste jag om boken på baksidan och sedan öppnade jag den och fastnade.

Den låter väldigt dyster, och det är väl ingen direkt lättsam bok, men den är vacker. Ett familjeöde, en "roman om ett försvinnande" (som det står på bokens framsida).

Boken är skriven ur tre olika perspektiv till en början. Det är ifrån Anna 7 år, Anna 13 år och Anna 23 år. Perspektivet byts varje kapitel och varje perspektiv blir en pusselbit till vad som hände då när Anna var sju år och vad som har påverkat henne. Jag tycker att det var spännande och intressant. I andra halvan av boken byter boken till "del 2" och berättarperspektivet byts då ut, mer om det skriver jag inte för att inte avslöja för mycket.

Första halvan av boken tycker jag var bättre än den andra halvan, men helt klart läsvärd. Det här var en bok som jag gillade, en annorlunda men väldigt bra och välskriven.

Jag läste boken i inbundet format, men den har ganska nyligen kommit ut som pocket också, fast jag tycker att omslaget är snyggare på den inbundna. Den bilden är bättre. Men innehållet är lika bra.

Har du läst boken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar