lördag 25 juni 2011

Revolutionary Road

Richard Yates skrev boken Revolutionary Road 1961 och men den har blivit aktuell igen. Den filmatiserades, med Leonardo DiCaprio och Kate Winslet i huvudrollerna, 2008.


Boken handlar om ett ungt par Frank och April Wheeler. De har flyttat ut till idyllen på Revolutionary Road. Allt är på ytan perfekt men de har fastnat i sin tillvaro. Deras drömmar finns inte längre kvar. Tills de plötsligt får för sig att flytta till Paris, då förändras allt, eller?

Egentligen så händer det inte mycket i vare sig boken eller i filmen, det går långsamt men det är så fint. Jag gillar språket, både i bok och i film. Och även om den utspelar sig 1955 så finns det likheter med dagen.

Först såg jag filmen och för inte alls så länge sen läste jag även boken. Jag gillar både filmen och boken. Känslan jag fick när jag läste boken var den samma som när jag såg filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar