lördag 12 april 2014

Just Kids



Jag har läst Just Kids som är skriven av Patti Smith.
Genre: Biografi


Sammanfattning: Kortfattat så är Just Kids en biografi som berättar om hur Patti Smith lämnar allt det som utgjort hennes barndom bakom sig, köper en enkelbiljett och flyr till 60-talets pulserande New York. Där är klimatet någonting helt annat än det hon vuxit upp i, människorna är vackra och musiken är äkta, festerna är långa och känslorna brinner starkt. Tillvaron är en ständig kamp, en kamp för att behålla de få jobb som hon lyckas få, hitta någonstans att sova för natten, möta likasinnade vänner och – allra främst – för att lyckas leva på den konst som hon värdesätter högst av allt. Tillsammans med sin eviga allierade Robert Mapplethorpe lever hon på luft, lust och skapande, i en stad som aldrig sover och i en tid i ständig förändring.


Reflektioner: Jag tycker att Just Kids är en alldeles fantastisk bok, och bör läsas av alla som drömmer om ett känslo- och händelserikt liv. Trots att händelseförloppen emellanåt är tragiska så blev jag aldrig illa berörd av boken, utan tro och hopp ligger som en närvarande underton genom hela historien. Den är intressant både ur kulturell och historisk synpunkt då den ger förståelse om hur det gyllene 60-talet upplevdes av de ungdomar som befann sig där allt hände, och främst så besitter boken en skimrande romantik och nostalgi rakt igenom. Aldrig har jag varit så sugen på att lämna allt, fly till en ny stad och leva på konsten, som jag var när jag läste Just Kids.


Betyg: Boken får 3,5/5. Vissa saker hade jag som läsare klarat mig utan, exempelvis beskrivs varje flytt, jobbyte, ny relation och bråk, vilket bidrar till att det ibland kan kännas som upprepande. Detta är dock någonting som man får ta då det är fråga om en biografi, och den genomgående känslan av äventyrlighet gör det ändå till ett läsvärt verk.


Recension skriven av Agnes Stenlund, bloggare på nordnoll och
Agnes bloggar om wanderlust-böcker och annat för Expedia.
Bildkälla: http://sorrytelevision.files.wordpress.com/2012/04/9780060936228.jpg



Vill du också gästblogga? - Läs mer här.
(skriv en recension/ett boktips) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar