onsdag 28 september 2011

Porto Francos väktare

Igår läste jag ut Ann Rosmans tredje deckare, Porto Francos väktare, som även den handlar om Karin Adler och hennes kollegor och Marstrand. Boken fick jag från Damm förlag, tack.


En död kvinna med ett spädbarn i sina armar hittas i Gamle mosse på Klöverön och kriminalinspektör Karin Adler och hennes kollegor kopplas in. Det visar sig vara något ovanligt över fyndet. Parallellt med nutiden får man följa Agnes spännande liv i Marstrand, i slutet av 1700-talet. Vi får även följa en familjekonflikt som utspelar sig på Bremsegården på Klöverön som Karin Adler också blir inkallad.

Boken är skickligt sammanflätad och jag ville bara fortsätta att läsa. Jag gillar miljöbeskrivningarna, speciellt de från slutet av 1700-talet. Boken är välskriven och genomtänkt, samtidigt som den är lättläst. Jag har gillat Rosmans tidigare böcker (Fyrmästarens dotter & Själakistan) också, så även denna, kommer hon med fler så ska jag läsa dem med.

Boken kommer som pocket i slutet av december.

Har du läst någon av Ann Rosmans böcker? Vad tyckte du?
________________________________________________
Läs recensionerna som jag skrev om Ann Rosmans två första böcker. Klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar