tisdag 23 augusti 2011

Fyrmästarens dotter & Själakistan

Ann Rosman kom ut med sin första bok "Fyrmästarens dotter" våren 2009. När jag precis börjat jobba på Akademibokhandeln hösten 2009 hörde jag henne berätta om boken på en bokhandlarkväll och blev fast, jag ville läsa den boken!



"Fyrmästarens dotter" utspelar sig i Marstrand där man håller på att göra ett omfattande renoveringsarbete av fyran Pater Noster. När två polska arbetare börjar reparationen av fyrmästarbostaden rasar en vägg och i utrymmet bakom väggen hittar man kvarlevorna av en människa. Karin Adler från Göteborgspolisen kopplas in och mystiken tätnar. Vem är människan som murats in och varför murades han in?

Uppföljaren "Själakistan" kom ut ett år efter den första boken och jag läste den så fort den kommit ut. Den utspelade sig också i Marstrand. En skolklass hittar en kvinnokropp utan huvud vid den gamla Offerstenen. Ett huvud påträffas i fru Wilsons trädgård. Karin Adler kopplas till fallet och det visar sig sedan att kroppen och huvudet inte hör ihop.

Båda böckerna är riktigt spännande tycker jag. En välskriven och genomtänkt blandning av nutid och dåtid som fängslar. Helt klart läsvärda om man gillar deckare (kanske annars också?).

Har du läst någon av Ann Rosmans böcker? Vad tyckte du?
__________________________________________________________
Ann Rosmans tredje bok heter Porto Francos väktare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar