tisdag 7 juni 2011

Geim

I höstas på en bokhandlarkväll så var Anders De La Motte där och berättade om sin då nyutkomna bok "Geim". Jag blev nyfiken och hade turen att få med mig den hem i en goodiebag, men först igår jag läste ut den.


Vad handlar boken om då? Jo, Henrik "HP" Pettersson som är lite halvkriminell hittar en mobiltelefon på tåget, han tar upp den och försöker få igång den. Till slut blinkar den till och ställer frågan: "Wanna play a game?". Efter mycket om och men svarar han ja, och en ny värld öppnas. Det han har gått med i är kul men det kan ge riktigt allvarliga konsekvenser.

Jag gillar storyn, den är jättebra. Man får följa HP, parallellt med det följer man polisen Rebecca. Ibland tyckte jag att det var svårt att hänga med lite, att det hände mycket på en gång. Men det var en ganska spännande bok, helt okej.

När jag läste boken tyckte jag att den stundtals påminde lite om "Snabba Cash", fast det inte är lika verklighetstroget. Boken är även modern och dagens teknik har en central roll. Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar boken lite eller mycket.

Har du läst den? I så fall, vad tyckte du?

(I september kommer den som pocket)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar