onsdag 22 juni 2011

Topp 10 vs. Berlitz

När jag jobbar i bokhandeln får man ganska ofta frågan "vilken reseguide är bäst?". Det är en jättesvår fråga, tycker jag. Men nu har jag varit ute och rest lite det här halvåret, två weekendresor har det blivit och det har resulterat i två olika reseguider. Två reseguider jag tänkte jämföra.

Det går inte att jämföra informationen, eftersom den ena är om Rom och den andra om Paris. Men strukturen och sättet de är uppbyggda på.


"Topp 10 - Rom" och "Berlitz - Paris" är de två som jag tänkte jämföra.

Topp 10: Är uppdelade i topplistor över "Museer och gallerier", "Torg och fontäner", "Traditionella restauranger", "Shopping", osv. Varje lista har tio punkter och det står kort om varje punkt. Det står även var på kartan man kan hitta platsen i fråga, en karta som följer med, vilket är jättebra. Den är tydlig och bra. Inte allt för stor.

Berlitz: Den är lite mindre och är uppdelad i stadsdelar (i alla fall den över Paris). Det står även lite historia om platsen och texten är lätt att läsa. Lättare än topp 10, vilket är kul. Däremot så står det inte i texten var på kartan man kan hitta de olika platserna, det står på sin höjd ett gatunamn, vilket gör det svårare att hitta. Det är ett stort minus.

Jag föredrar "Topp 10" framför "Berlitz" just p.g.a. kartorna. För reser man till en stad vill i alla fall jag ha lätt att hitta. Från det som står i en reseguide till platsen. Men som skrivet, Berlitz gav dock en trevligare läsning (om vissa saker som man inte hittade).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar