onsdag 7 december 2011

Francys evangelium

En relativt ny svensk deckarserie har kommit ut, Sthml Red, skriven av pseudonymen Amanda Lind. Jag fick den första boken, "Francys evangelium" från Ponto pocket för ett tag sedan, och nu har jag läst ut den.


Boken handlar om Francy som har tagit över sin pappas företag, ett maffiaföretag. Francy är inte bara en hård maffiaboss utan även en blivande tvåbarnsmor. Vi får även lära känna Francy's högra hand Lilla Marie som är en föredetta hora som Francy räddade från gatan.

Jag gillar idéen bakom boken, att skriva om en kvinna med en dubbelnatur, rå och tuff möter mjuk och känslosam. Dock tycker jag inte riktigt att boken lyckas nå fram. Jag tycker att det känns lite konstlat med allt macho-snack om horor och knipsa av fingrar på folk. Och att Lilla Marie sparar souvenirer i form av kroppsdelar av folk som de har utpressat eller torterat. Det blir liksom för mycket av allt i boken.

Kanske var det mina höga förväntningar innan som satte käppar i hjulet? Eller så borde Johanna Nilsson (namnet bakom pseudonymen "Amanda Lind") hålla sig till att skriva ungdomsböcker?

Har du läst boken? Vad tyckte du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar