fredag 21 oktober 2011

Bokbloggsjerka v.42

"Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för 'Bokbloggsjerka'"

Veckans fråga lyder:
Vilken bok har den mest fantastiska titeln enligt dig?
Rent spontant kommer "Vindens skugga" upp i mitt huvud, förmodligen för att jag älskar bokens innehåll, omslaget är vackert och titeln tillför någonting.

Samtidigt känner jag att man kanske kan gräva djupare ner i frågan, att det kanske inte bara handlar om en bra bok med en underbar titel. Kanske även titlar som fångar intresset och skapar en nyfikenhet, där har jag tre titlar som jag tänkte på lite extra. Först och främst "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" en bok som jag inte var så förtjust i, men som fastnar tack vare titeln. Karin Brunk Holmqvist's böcker har mer finurliga titlar, jag läste hennes "Sirila gentlemän sökes", en titel som är riktigt rolig, precis som boken. Den tredje boken jag tänkte på är "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten", en titel jag aldrig riktigt lyckas komma ihåg, men titeln är lika charmig och speciell som boken.

Karin Alvtegens deckare som börjar på bokstaven "S" gillar jag också titlarna på. Så enkla men de säger så mycket. Att Alvtegen skildrar orden "Skuld", "Saknad", "Svek", "Skam" och "Skugga" på ett underbart sätt i böckerna gör titlarna bara bättre. Så svårt i sin vackra enkelhet.

Jag skulle egentligen kunna hålla på i evigheter, för många böcker har fantastiska titlar som speglar innehållet på ett rättvist sätt. Det är egentligen omöjligt att svara på vad jag tycker är mest fantastiskt, för mitt svar kommer att ändras nästa gång jag får frågan (om inte tidigare). Så det är bäst att jag avslutar här mitt mina tankar.
Vad tycker ni? Er favorittitel på en bok?

3 kommentarer:

  1. Det där med titlar är verkligen inte lätt. Jag håller med om Alvtegens böcker, så korta och kärnfulla titlar. Och böckerna är bra också, dessutom.

    SvaraRadera
  2. Tack för titten hos mig!
    När jag kom hit så såg jag att jag varit här nyligen:) Ni har en trevlig blogg!
    Ha en härlig söndag!
    Vänliga Hälsningar
    Monika.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar enkelhet och Alvtegens böcker har korta kärnfulla titlar som på ett tydligt sätt beskriver böckernas spännande innehåll. Hon är f ö en otroligt begåvad författare.

    SvaraRadera