söndag 9 oktober 2011

Ljusets dotter

Eftersom jag är från Sollentuna och gillar historia så var jag bara tvungen att läsa Elisabet Nemert's bok "Ljusets dotter" som är en historisk roman som utspelar sig i just Sollentuna, under 1700-talet.


Maria bor med sin familj i vid Edsbergs slott där hennes pappa är förman. Fadern är en våldsam man som misshandlar sin fru. När Maria var två år gick hon mellan när fadern slog modern, vilket resulterade i en höftskada och att Maria förblev halt. Hältan leder till att hon blir utanför i samhället. Det enda riktiga glädjeämnet är musiken.


Edsbergs slott - Foto: Annie

Jag tycker att det är extra roligt att läsa boken eftersom den utspelar sig i Sollentuna, man känner igen sig. När jag gick i gymnasiet tillbringade vi en hel del lunchraster i Edsbergs slottspark. Så sent som i söndags gick jag en promenad runt Sollentuna holm som också finns med i boken.

Förutom att det är roligt att läsa när man känner igen sig så tycker jag att bokens handling är bra. Vissa som har läst Nemert's tidigare böcker tycker att boken är förutsägbar, det tyckte däremot inte jag, men samtidigt så var det ingenting i boken som kom som en överraskning.

Har du läst boken? I så fall, vad tyckte du?


Edsbergs slott - Foto: Annie

Fler bilder från Edsbergs slottspark som jag har fotat finns bl.a. här och här.

1 kommentar:

  1. Åh vilken mysig blogg. Ni läser ungefär samma böcker som jag faktiskt gör nuförtiden :)

    SVAR: Ja den måste jag kika närmare på, det var ju Julia som läste den men jag tror den är bra. Den verkar bra :)

    SvaraRadera