tisdag 25 oktober 2011

Caipirinha med Döden

Enda sedan en kille, kom in på mitt jobb i bokhandeln för något år sedan, har jag velat läsa någonting av Maria Ernestam. Han berättade nämligen att han hade dyselexi och gillade inte att läsa böcker, trots detta hade han läst Ernestam's "Busters öron" och blivit helt såld på den, han berättade om den boken med en sån inlevelse och han ville definitivt läsa fler böcker av Ernestam. Det var så inspirerande och nu har jag äntligen tagit mig i kragen och läst ut en bok av Maria Ernestam, nämligen "Caipirinha med Döden".


I boken får man följa Erica och man kommer in i handlingen precis när hennes sambo Tom berättar att han vill ta en paus från deras förhållande. Erica blir chockad och förkrossad. Hon dricker och är lite småfull när det ringer på dörren. När hon öppnar dörren så står Döden utanför, det visar sig att han har gått fel men han säger att han kommer tillbaka. Precis som Döden har lovat kommer han tillbaka och Erica bjuder in honom i sitt liv... Vilket får konsekvenser, men kanske inte sådana konsekvenser som man kan vänta sig?

Vad tyckte då jag om boken? Jag kan säga att jag föll för den, nästan direkt. Mot slutet blev jag helt uppslukad i boken. Det är en annorlunda och rolig bok med ett djup. Jag vill också läsa fler böcker av Ernestam.

Har du läst den här boken, eller någon annan av Maria Ernestam?
Vad tyckte du i så fall?

4 kommentarer:

  1. Boken lät väldigt spännande och intressant!
    Men jag måste fråga, jag är inne i en liten känslig period, är den sorglig? Eller lite rörande? Skulle gärna läsa den!

    SvaraRadera
  2. Svar till Linnea: Alla tycker ju olika och upplever saker olika, så jag kan inte svara hur du kommer uppleva boken, men jag upplevde inte "Caipirinha med Döden" sorglig... Mer tankeväckande och annorlunda. Den handlar givetvis ganska mycket om döden, men jag tycker att den känns mer rak på sak än sorglig. Det är svårt att förklara.

    SvaraRadera
  3. Den boken är underbar :D Tyckte den var lite skum i början men den liksom... blev som en drog att fortsätta :D

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte boken var fruktansvärd. Rekommenderar ingen att läsa den.

    SvaraRadera