lördag 30 juli 2011

Sirila gentlemän sökes

En bok skriven av Karin Brunk Holmqvist


Två gamla damer som bor grannar, mitt emot varandra, får höra att kommunen där de bor planerar att riva deras hus för att bygga en infart till en stugby. De får plats på Solgläntas äldreboende, där de vänder upp och ner på tillvaron. De skriver bl.a. en kontaktannons som sätts in i tidningen och lite andra upptåg.

Boken är varm och rolig. De 237 sidorna är lättlästa och man drar på smilbanden ibland. Jag brukar inte gilla roliga böcker, just för att jag inte tycker att de är så roliga, men den här var skriven på ett varmt sätt och den var riktigt bra. Lite i stil med ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” men enligt min mening bättre, kanske för att den känns mer realistisk. (Läs recensionen om "Hundraåringen" här)

Jag har hört att Karin Brunk Holmqvist’s andra böcker har samma typ av humor, men jag har inte läst fler, det kanske man får ta och göra någon gång.

Har du läst boken? Vad tyckte du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar