fredag 27 maj 2011

En vampyrs bekännelse

"En vampyrs bekännelse" är en bok skriven av Ann Rice (1976). Boken är tydligen första delen på en serie på tio böcker. Men jag tycker att boken känns fristående. Den här boken har även filmatiserats, år 1994, med Tom Cruise, Brad Pitt, Antonio Banderas och en ung Kirsten Dunst på rollistan.


I Rice's vampyrserie så är det här den enda som är översatt till svenska. De andra finns på engelska (här är de tre första).

Boken handlar om vampyren Louis de Pointe du Lac som berättar sin livshistoria för en journalist i ett litet rum i San Fransisco.

Det är en bra bok med en bra handling. Men den är jobbig att läsa, den har nämligen inga kapitel utan bokens 314sidor är indelade i tre delar. Och det blir lite långtråkigt ibland. Filmen är mycket bättre tycker jag, blev lite besviken när jag läste boken.

Har du läst boken? Sett filmen? Vad tyckte du?

5 kommentarer:

  1. Känner samma sak. Har inte läst ut den än, bara kommit typ 60-80 sidor kanske. Den är lite seg tyvärr, jättebesviken. Älskade filmen, så har längtat länge efter att läsa :(

    SvaraRadera
  2. Svar: Ja det var jättetråkigt, förväntningarna var höga men de sjönk väldigt fort... :/

    SvaraRadera
  3. Men... Jag har ju 4 till i min bokhylla på svenska? :) Gammal utgåva kanske som inte trycks längre... Översättning av Annika Preis - utgivna 1990-1995 på svenska, typ när filmen kom. Nattens furste, De fördömdas drottning, De dödligas förförare och Djävulens frestelser.

    Det jag har för mig att jag läst i någon intervju, vilket också stämmer om man tittar på när böckerna gavs ut (första 76, andra 85), är att första boken var fristående när den skrevs. Hon hade ingen plan på att göra en hel serie av det. Jag ÄLSKADE böckerna då när jag läste dem på 90-talet. Vet dock inte vad jag skulle tycka nu, om de håller nu, med alla andra vampyrstories jag läst efter det.

    Synd att du inte gillade dem i vilket fall... Om du har vägarna förbi Frölunda kan du få låna nästa 4 och se om du gillar dem bättre :D

    SvaraRadera
  4. Svar till Karin: Jaha, jag visste inte att de hade getts ut tidigare på svenska, hittade ingenting när jag sökte. Förmodligen är det (som du skriver) utgåvor som inte finns i tryck längre, för jag hittade att böckerna var skrivna för länge sedan.

    Jag får se om jag läser de andra senare, om jag har vägarna förbi eller om jag köper dem på engelska. :P

    SvaraRadera
  5. Jag såg faktiskt filmen häromdagen hos en kompis. Inte den bästa vampyrfilm jag sett, men helt klart bra!
    Boken står oläst i bokhyllan. Blir lite nervös över att läsa den nu haha

    SvaraRadera