tisdag 3 maj 2011

Penetrering

Nina Ruthström har läst Unni Drougge's bok "Penetrering" och såhär skriver hon om den:

Penetrering av Unni Drougge är en uppkäftig magstark feministisk satir som får betyg: 5/5

Den handlar om den analyserande konstnären Maximilian som är negativ till det mesta och de flesta (dock med bra motiveringar). Han planerar sitt livs konstverk och vi får följa honom och hans tankar hela vägen.

Jag älskar ordkonstnären Unni Drougges sätt att skriva. Hon imponerar på mig med sina ordval och liknelser. I den här boken lyckas hon också äckla mig ordentligt, Penetrering är inget för ”känsliga” personer.

Boken är ett brutalt inlägg i vår tids jämställdhetsdebatt. Pricksäker och helt orädd löper författaren hela linan ut. Hon för fram diskussionsstoff som tidigare nötts och blötts, men nu på ett nytt sätt.

Jag kände verkligen WOW när jag läste boken. Det är så smart. Från första till sista ordet känns den genomtänkt.

Som titeln avslöjar handlar det om sex och kön och om att hålla sig inom normen. Om att knulla eller knullas. Drougge fångar vår tids stora skavsår; mediakarusellen och sexualiseringshysterin. Via den dryge osympatiske analyserande huvudpersonen Maximilian får författaren fram sina samhällskritiska synpunkter som jag sympatiserar med.

Jag som läst några fler böcker av Unni Drougge känner igen den svidande kritiken hon ger åt både kvinnor och män fångade i könsrollerna. Männen då de förtrycker och kvinnorna som inte tar sig ur offerrollen vilket även gäller henne själv. (Hon var tillsammans med en man som misshandlade henne, och detta samtidigt som hon föreläste för andra kvinnor att man måste lämna den man som slår. Säger en hel del om hur svårt det är….)

Unni Drougges personliga upplevelse av att vara snärjd i sitt eget kön drev henne att skriva boken. Hon vill få oss att förstå att ingen man kan ge en kvinna självrespekt hon själv inte har. En kvinna som själv går med på att bli nedtryckt uppnår inte jämställdhet. Det tycker jag hon lyckas få fram via Maximilians tankegångar.
Man kan läsa mer om hennes egna tankar kring boken på hennes hemsida.

Jag uppskattar boken för att den är fängslande, intressant och annorlunda samtidigt som den har ett bra och tydligt budskap. Den är tunn vilket nog är bra då den är oerhört negativ, åtminstone första halvan av den. Egentligen skulle jag vilja läsa den igen nu när jag vet slutet. Så bra är den, tycker jag.





_________________________________________


Vill du också gästblogga? Läs mer här.


(Tipsa om en bok/skriva en recension)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar