måndag 18 juli 2011

Den vita katten

"Den vita katten" är en ungdomsbok skriven av Holly Black som jag fick för ett tag sedan från bokförlaget B. Wahlströms (Tack!).


Berörare är någon som kan påverka en människa med en beröring, t.ex. ge tur/otur, ändra känslor eller minnen, förvandla någon eller döda någon. Boken handlar om Cassel Sharpe, hans familj har haft olika typer av berörare i släkten i århundranden. Cassel är dock ingen berörare men han har dödat en flicka, en flicka som han älskade.

Cassel vaknar en natt på taket till sin skola. Han vet inte hur han kommit dit, men han minns drömmen han drömde innan. För att komma ner ropar han på hjälp vilket resulterar i att hela skolan ser honom på taket och han blir utsparkad från skolan.

Hos sina bröder får Cassel bo tills saker och ting ordnar upp sig, men det blir bara rörigare, saker och ting är inte som han har trott.

I början tycker jag att boken var lite svår att komma in i, men mot mitten kunde jag inte sluta att läsa den. Den var spännande och man ville veta hur saker och ting låg till, hur allting skulle "sluta". Boken är skriven för ungdomar (står på ungdomshyllan i bokhandeln) och det märks till viss del språkmässigt, men det spelar ingen större roll tycker jag.

Om jag har förstått rätt så är det här första delen av en serie, och jag är sugen på att läsa fortsättningen när den kommer.
Har du läst boken? Vad tyckte du?

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig, den var lite förvirrande i början men blev snart väldigt spännande och gillade den riktigt mycket faktiskt :)

    SvaraRadera