fredag 1 juli 2011

Tjärven

John Ajvide Lindqvist är en ganska välkänd författare som bl.a. skrivit "Låt den rätte komma in". Nu i maj kom han med en ny bok, men ingen vanlig bok, utan en bok som enbart finns att lyssna på som mp3-bok eller som e-bok.


Jag köpte den som mp3-bok för ett tag sedan och i onsdags lyssnade jag klart på den. Tidigare har jag inte riktigt fått upp öronen för ljudböcker, men nu har jag kommit på att det är ganska bra när man är på väg till eller från tåget. På bussen (där har jag ibland svårt att läsa en riktig bok).

Hur som helst, "Tjärven" handlar om avgångsklas -86 som ska fira midsommar tillsammans ute på ön Tjärven. Men till ön kommer några andra män, som rånar dem på mobiltelefoner och tar deras båt. Alla vägar från ön blir plötsligt avskurna. Inte nog med det så kommer det upp varelser från havet...

Boken är jättebra och spännande, stundtals riktigt äcklig. Ajvide Lindqvist, som själv läser upp boken, gör det med bravur. Jag kunde inte sluta lyssna när jag började närma mig slutet.

Är du inne på att lyssna på någon spännande, lite läskig och äcklig, ljudbok i sommar, lyssna då på denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar