söndag 13 november 2011

Ölandsdeckare

En av mina favoriter bland deckar-författarna är Johan Theorin. Hans böcker tre första "Skumtimmen", "Nattfåk" och "Blodläge" är helt underbara.



Skumtimmen är den första i serien och utspelar sig under hösten på Öland. Ett tjugo år gammalt försvinnande börjar spöka igen när Julia, den försvunne pojkens mor, återvänder till ön.

Nattfåk är den andra boken i serien och utspelar sig också på Öland, men under vintern då vindarna kommer från norr med is, snö och dimma. Katrine och Joakim Westin flyttar ut till ön och bosätter sig i en gård på Åludden som stått öde en längre tid. Det får höra historier om gården, att de som dött där återvänder till julen.

Blodläge är den senaste, tredje, boken i serien på Öland. Per åker ut till sin sommarstuga på Norra Öland för att slippa ifrån sin pappa. Men hans pappa behöver honom.. Den här boken är mindre deckare än de tidigare, den är mer familjedrama, myter och mystik. Men otroligt ändå.

Böckerna är välskrivna och innehåller mer än de vanliga deckarintrigerna. Det finns någon mystiskt i dem och det gör det mysigt. Lite gammal folksaga möter deckargenren på ett jättebra sätt.

Har du läst någon av böckerna? Vad tyckte du?

__________________________________________________________________


Tips:
Nu har Johan Theorin kommit ut med en ny bok, "Sankta Psyko". Bokens handling utspelar sig dock inte på Öland utan på Västkusten. Och är helt fristående från Ölands-deckarna. Det är en bok jag vill läsa! Har du läst den?

4 kommentarer:

  1. Jag har läst Skumtimmen och Nattfåk, än så länge och Nattfåk var en riktigt kuslig historia. Jag gillade den jättemycket. Skumtimmen var jag inte lika glad i, men den var fortfarande klart godkänd.

    SvaraRadera
  2. Åh jag gillar dem också alla tre. Har dock inte läst Sankta Psyko än. Skulle gärna läsa den så småningom men får väl önska mig den i julklapp :)

    SvaraRadera
  3. nice post dear blogger

    SvaraRadera
  4. Jag har läst allihopa och den fjärde som heter Sankta Psyko är minst lika bra som ölandsdeckarna!!

    SvaraRadera