onsdag 3 augusti 2011

Hungerspel-triologin

Äventyr på hög nivå är det i Hungerspel-triologin. Suzanne Collins är författaren till de tre böckerna i serien "Hungerspelen", "Fatta Eld" och "Revolt".


I böckerna får vi följa fjortonåriga Katniss Everdeen. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat. Varje år spelas Hungerspelen, där tolv flickor och tolv pojkar väljs ut från varje distrikt (det finns 12 distrikt). Samtliga deltagare tävlar i direktsänd tv. Spelet slutar när det bara är en kvar, en vinnare, en överlevare, resten döda.

När det är dags för den årliga lottningen där barnen väljs ut så dras Prim's namn. Katniss blir förtvivlad och kliver fram i Prim's ställe, hon tar Prim's plats. Där börjar första boken.

Från början, när jag började läsa böckerna, var jag inte beredd på de konstiga namnen och den lite annorlunda världen som de lever i. Men jag kom snabbt in i första boken och spänningen steg. Man ville bara veta mer. Böckerna känns genomtänkta och välskrivna.

Första boken kommer komma som film. Det ser jag verkligen fram emot.

Har du läst böckerna? Vad tyckte du?

4 kommentarer:

  1. Har bara läst första men det är stark kärlek från min sida. Måste läsa del 2 och 3 snart!

    SvaraRadera
  2. Jag läste ut den första boken, Hungerspelen, på endast två dagar och har just nu kommit halvvägs genom den andra boken, Fatta Eld. Jag håller med dig på alla punkter; det tog ett tag att vänja sig vid deras värld, men böckerna är verkligen genomtänkta och välskrivna!

    Jag längtar verkligen till vi får se filmen på bio (i mars 2012), vilken jag tror kan bli riktigt bra! :)

    SvaraRadera
  3. The Hunger Games tyckte jag var okej, Catching Fire otrolig och Mockingjay ett värdigt slut på trilogin även om den brast på somliga ställen. Filmen har jag inte särskilt höga förhoppningar på, men vi får väl se ...

    SvaraRadera
  4. Jag blev helt uppslukad av böckerna, och livet i Panem! Det är med en bitterljuv känsla jag just har lagt ner Fatta Eld (efter en dags intensiv läsning), och jag har bestämt mig för att läsa lite annat emellan, för att dra ut på det lite mer..:)
    Jag ser med spänning fram emot filmerna; jag tror att de kan bli succé!

    SvaraRadera