tisdag 22 november 2011

Julklappstips: Deckare


Inbundet

Santa Psyko skriven av Johan Theorin är en deckare som kom ut i september, jag har inte hunnit läsa den ännu, men hans tre tidigare böcker älskar jag. Den här boken är helt fristående och jag tror att det kan vara någonting för deckarfantasten.

Eldvittnet är tredje boken skriven under pseudonymen Lars Kepler, som kom ut nu i november. Själv har jag bara hunnit läsa den första delen i serien, den varmt omtalade Hypnotisören, och den gillade jag.

Änglamakerskan skriven av allas våran Camilla Läckberg. Det är den åttonde boken i serien som utspelar sig i Fjällbacka med den nyfikne Erica och hennes polismake Patrik i huvudrollerna. Återigen en bok som jag själv inte har hunnit läsa, men hennes andra böcker har jag läst.


Pocket

Geim är en annorlunda deckare som Anders De La Motte skrivit, den flirtar med teknikens värld. En bok som jag tyckte bitvis påminde lite om Snabba Cash i sättet den var skriven (dock inte handlingen).

Corpus delicti är skriven av rättsläkaren Elias Palm. Det är hans debutroman som jag har hört ska vara bra. Sen tycker jag att det är spännande att Palms yrke är rättsläkare och det kan bidra till att det blir mer verklighetstroget?

Hungerelden är fortsättningen på succén Kråkflickan skriven av Jerker Eriksson. Jag har faktiskt inte läst någon av de båda böckerna men jag tror att det är en jättebra julklapp för den som gillar spänning. Vill man ge bort boken i julklapp så blir det att köpa den lite i sista minuten då den kommer ut först den 21 december (enligt förlagets planer).


Stockholms-serier

Östermalmsmorden är första delen av hittills fyra böcker om Axel Hake som löser mordgåtor i Stockholm. Författaren till bokserien är Lars Bill Lundholm som även står bakom Skärgårdsdoktorn. Med underbara miljöbeskrivningar och en spännande handling så är denna bok en av mina deckarfavoriter.

Pepparkakshuset är Carin Gerhardsens första deckare i Hammarbyserien som jag verkligen gillar. Dock tycker jag att hennes böcker blir starkare och starkare. Men har man inte läst den första så är det en stark öppning, med en juligt passande titel.

Askungar är Kristina Ohlssons starka debutdeckare, åter en serie som utspelar sig i Stockholm. Det här är en bok jag gillar, har man missat serien så är det verkligen ett tips att börja läsa den.


Har ni några spännande julklappstips?
Har ni läst några av böckerna ovan? Vad tyckte ni om dem?  
Dela med er av era tankar och åsikter.

1 kommentar:

  1. Askungar är något av det bästa jag läst i deckarväg, på ganska länge. Riktigt bra är det.

    SvaraRadera