fredag 4 november 2011

Bokbloggsjerka v.44

"Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för 'Bokbloggsjerka'"

Veckans fråga lyder:
För någon vecka sedan skrev jag om Morgonpasset där de pratade om ”skämslitteratur”. Läser du böcker som du skäms över, kanske till och med så mycket att du känner dig tvingad att skyla över den bokens omslag med ett omslag från en annan bok? Eller har du böcker i din bokhylla som du egentligen inte vill att någon ska se?
Rent spontant så skulle jag säga Twilight-böckerna. Lite för att jag inte gillar att jag gillar dem, bara för att hysterin kring böckerna (och filmerna) är lite överdriven, språket är som böckerna jag läste när jag var i yngre tonåren (inte så konstigt då de riktar sig främst till unga tjejer?). Så ibland skäms jag över att jag gillar dem... Men de står fint i min bokhylla i alla fall. Mina kompisar tycker ju om mig även om jag läser Twilight.

En annan bok som jag minns är Constance Briscoe's självbiografi "Äcklig: en sann berättelse om en mors grymhet". Det är en bok (som tydligen inte finns i tryck längre) som handlar om barnmisshandel, jag läste ganska många sådana självbiografier förut. På bokens framsida är en mörkhyad tjej som "gömmer" sig och med stora bokstäver står det "ÄCKLIG", det kändes bara så fel att läsa den offentligt just för att den kunde sända så fel signaler.

Annars kan jag inte komma på fler böcker i skrivandets stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar