lördag 12 november 2011

Bokbloggsjerka v.45

"Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för 'Bokbloggsjerka'"

Veckans fråga lyder:
Böcker har ofta en tendens att filmatiseras. Vilken karaktär i filmerna/tv-serierna har minst/mest motsvarat den bild som du har skapat av bokkaraktärerna? 
För att börja med karaktärerna i filmer som jag tycker ger en bra bild utifrån boken, så tycker jag att Emma Watson, Daniel Radcliffe och Rupert Grint gör strålande insatser i Harry Potter-filmerna och det känns rättvist utifrån den bild jag fick från böckerna. 

Karaktärer som inte gjort boken rättvisa på film har jag svårt att komma på, det är mer hela filmer som jag tycker är missvisande i så fall, ett exempel där tycker jag är Slumdog millionaire som är en fantastisk bok medan filmen är rörig.

2 kommentarer:

  1. Harry Potter-filmerna tycker jag har lyckats riktigt bra med castingen rent allmänt. Jag har nog inte reagerat på att någon skulle ha varit fel där.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tyckte också speciellt Daniel Radcliffe stämde överens med bilden man fick från böckerna.

    SvaraRadera