tisdag 29 november 2011

Världens bästa bok

Det var för ett bra tag sedan jag fick hem Peter Stjernströms bok med titeln "Världens bästa bok" från Kalla Kulor Förlag och först nu har jag läst ut den.


Boken handlar om den gamla romanförfattaren Titus som idag är nersupen och ganska deprimerande. Han är på någon tillställning med poesiläsning. Han stöter på sin "kollega", en ung och framgångsrik poet. De snackar och bägge kommer fram till att de borde skriva den ultimata boken, och den bästa boken skulle då innehålla alla genres. En sådan bok skulle få dem att tjäna en förmögenhet, men de ska inte skriva tillsammans, utan det är bara den som hinner först som får äran och förmögenheten.

Själva konceptet (som jag har förstått det) var att få in alla olika genre i en och samma bok och det är många genres i boken. Bokens koncept är alltså samma koncept som karaktärerna i boken kommer på.

Ett recept på "världens bästa pizza" (s.126) , lite poesiläsning i början, sedan lite historisk satir, konst i form av Titus förebild Salvador Dalí, spänning, osv. Boken har två omslag, ett som passar på en deckare och ett som passar på en må-bra-bok.

Det här var ingen bok som föll mig i smaken, jag gillade idéen bakom boken men inte så mycket mer, tråkigt nog. Tycker att det kändes lite krystat mellanåt trots att boken känns väldigt lättläst. Samtidigt så är det svårt att skriva någonting konkret om den då den är så bred.

Avslutningsvis så kan jag bara skriva att jag tyckte inte att "Världens bästa bok" var världens bästa bok.

Har du läst boken? Vad tyckte du i så fall?

Nu ska jag tillbaka till tentapluggandet, ska läsa 150sidor till ikväll har jag tänkt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar